Informacja

Zaproszenie na bezpłatne Seminarium – 27.09.2021 r. w Dąbrowie

Serdecznie zapraszamy wiejskich liderów, sołtysów, członków organizacji pozarządowych i wiejskich, a także przedstawicieli lokalnych społeczności angażujących się społecznie z województwa kujawsko – pomorskiego na seminarium „Różne drogi – wspólny cel – wymiana wiedzy i doświadczeń w zakresie rozwoju obszarów wiejskich” .

Głównym celem seminarium jest wymiana wiedzy pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w rozwoju obszarów wiejskich, zwiększenie intensywności współpracy i integracji oraz poznanie dobrych praktyk wypracowanych przez partnerów projektu szczególnie w obszarze rozwoju turystyki i innych form aktywizacji obszarów wiejskich.

Seminarium odbędzie się dnia 27 września 2021 r. w Świetlicy Wiejskiej w Dąbrowie (woj. kujawsko – pomorskie, powiat mogileński). Udział w seminarium jest bezpłatny.

Kartę Zgłoszenia  należy uzupełnić do dnia 15 września br.

W przypadku pojawienia się pytań prosimy o kontakt:

Radzym Jankiewicz

Operacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej „Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich „ Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020.

Harmonogram zebrań wiejskich w sprawie przeznaczenia środków Funduszu Sołeckiego na 2022 rok

Lp.DataGodzina zebraniaMiejsce zebrania
114.09.2022 18.00 Małe Leźno – świetlica wiejska w Wielkim Leźnie
214.09.202219.15Wielkie Leźno – świetlica wiejska
321.09.202218.00 Trepki – świetlica wiejska
421.09.202119.15Janówko - świetlica wiejska
522.09.202218:00Sugajno – świetlica wiejska
622.09.202219.15Zembrze - świetlica wiejska
727.09.202218.00Brzozie – świetlica wiejska
828.09.202218.00Wielki Głęboczek – świetlica wiejska
928.09.202219.15Mały Głęboczek - świetlica wiejska
1029.09.202218.00Jajkowo – świetlica w szkole
1129.09.202219.15Świecie - świetlica wiejska

Planując zakup urządzenia ze wsparciem ARiMR upewnij się czy można otrzymać na nie dofinansowanie

Do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa docierają informacje o tym, że rolnicy zachęcani są do zakupu urządzeń konkretnej firmy uzdatniających wodę. W informacji tej podane jest m.in., że połowę kosztów tego urządzenia refunduje ARiMR. W tym przypadku – jak wynika z treści informacji – chodzi najprawdopodobniej o pomoc na “Modernizację gospodarstw rolnych”, która finansowana jest w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W związku z tym prosimy rolników, by przed skorzystaniem z tego typu ofert, przede wszystkim upewnili się, czy tego typu urządzenia podlegają refundacji przez ARiMR.

Przypominamy, że każde wsparcie finansowe realizowane przez ARiMR w ramach PROW 2014-2020 ma określony katalog kosztów, które podlegają refundacji, a przyznanie pomocy wiąże się z odpowiednią procedurą. Kosztami kwalifikowalnymi na przykładzie obszaru nawadnianie jest m.in. zakup nowych maszyn i urządzeń, w szczególności do poboru, mierzenia poboru, magazynowania, uzdatniania, odzyskiwania lub rozprowadzania wody, a także nowych instalacji do rozprowadzania wody oraz instalacji nowych systemów nawadniających i systemów do sterowania nawadnianiem. W ramach tego typu operacji nie ma możliwości dofinansowania inwestycji niezwiązanych z nawadnianiem upraw lub gruntów rolnych.

Trzeba podkreślić, że pomoc przyznaje się na operację uzasadnioną ekonomicznie, w tym pod względem racjonalności jej kosztów, które muszą być ściśle związane z działalnością rolniczą oraz nawadnianiem, a ich parametry techniczne dostosowane do potrzeb gospodarstwa korespondują z jego zasobami, tj. produkcją i skalą tej produkcji. Dodatkowo koszty kwalifikowalne nie mogą być finansowane z udziałem innych środków publicznych. Oznacza to, że gdy dany rodzaj inwestycji, np. zakup konkretnego urządzenia, nie mieści w wykazie kosztów, które podlegają refundacji lub nie jest uzasadniony w przypadku gospodarstwa wnioskodawcy, nie będzie można otrzymać z ARiMR dofinasowania na pokrycie części kosztów jego nabycia.
Jeżeli zainteresowany dofinansowaniem inwestycji rolnik ma wątpliwości, czy w związku z zakupem danego produktu przysługiwać mu będzie pomoc, może skonsultować się np. z ekspertami ARiMR w biurach powiatowych, oddziałach regionalnych czy centrali lub ze specjalistami z Ośrodków Doradztwa Rolniczego.

Przypominamy, że aby otrzymać refundację. najpierw trzeba złożyć wniosek o pomoc w czasie określonym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Terminy naborów wniosków w ramach PROW 2014-2020 podawane są m.in. na portalu internetowym ARiMR (www.arimr.gov.pl). Każdy złożony w Agencji wniosek podlega ocenie. Te, które uzyskają odpowiednią liczbę punktów i zmieszczą się w limicie środków, kwalifikują do otrzymania wsparcia – jeśli spełniają warunki określone w przepisach rozporządzenia wykonawczego. Później następuje podpisanie umowy.

Rolnik może przystąpić do realizacji inwestycji już po złożeniu wniosku o przyznanie pomocy, ale wówczas wszelkie koszty zakupu maszyn czy urządzeń poniesione przed podpisaniem umowy z ARiMR ponosi na własne ryzyko i musi liczyć się z tym, że może nie otrzymać dofinasowania, którego się spodziewał.
Dopiero zawarcie z ARiMR umowy o przyznaniu pomocy otwiera furtkę do jej otrzymania. Po zrealizowaniu inwestycji zgodnie z zapisami umowy, rolnik składa wniosek o wypłatę pomocy i dopiero po jego pozytywnym rozpatrzeniu przez specjalistów z ARiMR otrzymuje wsparcie. Pragniemy podkreślić, że Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nigdy nie rekomendowała, nie rekomenduje i nie będzie rekomendować zakupu urządzeń konkretnej firmy.

Źródło: ARiMR

Plan Strategiczny Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027

Szanowni Państwo!

Kieruję do konsultacji publicznych drugą wersję projektu Planu Strategicznego Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.
Z ogromnym uznaniem dla Państwa zaangażowania, chciałbym poinformować, że w trakcie konsultacji pierwszej wersji projektu Planu Strategicznego Wspólnej Polityki Rolnej, do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wpłynęło blisko 3 500 stanowisk.

Przez wiele tygodni w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi trwały intensywne prace skoncentrowane na analizie zgłoszonych uwag, komentarzy i opinii. Podjęliśmy starania polegające na wypracowaniu najbardziej wyważonych rozwiązań, które umożliwiają uwzględnienie zróżnicowanych potrzeb obywateli, grup, środowisk i instytucji.
Analizę przeprowadziły zespoły eksperckie zaangażowane w proces programowania Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. W efekcie tej pracy w drugiej wersji projektu Planu uwzględniono lub częściowo uwzględniono szereg sugestii.

Dążę do zachowania oraz rozwoju zrównoważonego modelu polskiego rolnictwa, jako gwarancji bezpieczeństwa żywnościowego, wkładu w żywotność i różnorodność obszarów wiejskich oraz w gospodarkę niskoemisyjną, chroniącą zasoby biologiczne dla następnych pokoleń. Między innymi z tego powodu, pomoc w ramach Planu Strategicznego Wspólnej Polityki Rolnej, ukierunkowana jest na zapewnienie konkurencyjności i trwałości ekonomicznej podmiotów rolno-spożywczych, głównie poprzez zwiększenie ich zdolności do zapewnienia stabilności – zarówno w krótkiej, jak i w dłuższej perspektywie. Wsparcie, proponowane w ramach Planu, ma również na celu zapewnienie odpowiednich dochodów małym gospodarstwom, które realizują ważne funkcje społeczne. Odgrywają również istotną rolę w zakresie ochrony środowiska naturalnego. Komplementarnie do systemu płatności bezpośrednich i obszarowych, w ramach II filaru Wspólnej Polityki Rolnej, realizowane będzie wsparcie inwestycyjne ukierunkowane na ich restrukturyzację i modernizację.

Organizacje rolnicze i jednostki naukowe w ramach konsultacji pierwszej wersji projektu Planu zgłosiły potrzebę wprowadzenia definicji aktywnego rolnika, która ma służyć lepszemu ukierunkowaniu wsparcia i ograniczeniu zjawiska „fikcyjnych rolników”. Informuję, że definicja rolnika aktywnego zawodowo, została wypracowana i dodana do drugiej wersji projektu Planu.

Opracowany projekt Planu Strategicznego Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027, to także odpowiedź na wyzwania wynikające z ambitnych celów środowiskowo-klimatycznych i w obszarze cyfryzacji, wyznaczonych dla Wspólnej Polityki Rolnej. Z tego powodu istotny element Planu stanowią interwencje, których celem będzie realizacja kluczowych założeń strategii „Od pola do stołu” i strategii na rzecz bioróżnorodności. Pozwoli to odegrać Wspólnej Polityce Rolnej, nie tylko istotną rolę w kształtowaniu dochodów rolniczych i konkurencyjności rolnictwa, ale także usprawni proces przechodzenia lub wzmacniania zrównoważonych systemów produkcji żywności, ważnych dla ochrony i środowiska. Dlatego też, chciałbym wyrazić wdzięczność za wszystkie zgłoszone przez Państwa sugestie dotyczące, m.in. ekoschematów, których część także ujęta jest w drugiej wersji projektu Planu.

Po przeanalizowaniu nadesłanych uwag dotyczących roli samorządów województw w krajowej sieci WPR, zaproponowaliśmy zwiększenie zakresu zadań samorządów województw w ramach sieci o zadania dotyczące rozwoju obszarów wiejskich. Zdecydowaliśmy także o utrzymaniu rozpoznawalnej nazwy KSOW. Z tego samego powodu, w kolejnej wersji projektu Planu, proponujemy rozszerzenie katalogu interwencji o wsparcie na rzecz rozwoju infrastruktury na obszarach wiejskich. Zakładamy także, że budżet na wsparcie w zakresie podejścia LEADER będzie znacząco wyższy od minimalnego budżetu wymaganego przepisami UE.

Wymieniłem tylko kilka przykładów uwzględnionych uwag, które zgłosili Państwo w trakcie konsultacji pierwszej wersji projektu Planu. Zbiorcze zestawienie wszystkich uwag zgłoszonych za pośrednictwem formularza, opublikowane jest wraz z drugą wersją projektu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.

Przed nami kolejny, niezwykle istotny krok dotyczący przygotowania ostatecznej wersji Planu Strategicznego Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Rozpoczynamy konsultacje publiczne drugiej wersji projektu Planu. Został on uzupełniony o elementy, które nie znalazły się

Łączę wyrazy szacunku,

Grzegorz Puda
MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI

Gwarancja spłaty kredytu z Funduszu Gwarancji Rolnych wraz z dopłatą do oprocentowania

Zachęcamy: gospodarstwa rolne (producentów produkcji podstawowej) i przedsiębiorstwa przetwórstwa rolno-spożywczego (MŚP) do skorzystania ze wsparcia Funduszu Gwarancji Rolnych w dostępie do finansowania poprzez zabezpieczenie kredytu oraz zwrot kosztu części lub całości odsetek od kredytu obrotowego objętego tą gwarancją (tzw. dopłata do oprocentowania kredytu obrotowych).

Podstawowe informacje o gwarancji i dopłacie

Cel gwarancji: zabezpieczenie spłaty kredytu

Zakres gwarancji: do 80% kwoty kredytu

Maksymalna kwota gwarancji: 5 mln zł (rolnik) albo 10 mln zł (przetwórca),

Okres gwarancji:

kredyty obrotowe odnawialne: 39 miesięcy

kredyty obrotowe nieodnawialne: 51 miesięcy

kredyty inwestycyjne: 183 miesiące albo 120 miesięcy (dla pomocy de minimis)

Wysokość prowizji: gwarancja bezpłatna

Wniosek o gwarancję składany jest razem z wnioskiem o kredyt w banku kredytującym.

Po więcej informacji zapraszamy na stronę:  

https://www.gov.pl/web/rolnictwo/fundusz-gwarancji-rolnych

lub https://www.bgk.pl/przedsiebiorstwa/gwarancja-splaty-kredytu-z-fgr/